Telia hjälper Lukasjenka att tysta oppositionen

Det halvstatliga Teliasoneras belarusiska (vitryska) dotterbolag – Life:) – fortsätter att stryka diktaturen medhårs.

Vid en konferens häromdagen om internet och dess framtida utvecklingsmöjligheter framträdde företagets marknadsföringsexpert Artsiom Herasimovitj. Han gjorde det med en presentation om hur man får mobiloperatörer, banker och bilföretag att köpa reklamplats på ens hemsida.

En av Herasimovitjs rekommendationer (som också riktade sig till nyhetssajter) gick ut på att man skulle ”hålla sig undan från politiken”. Den principen tillämpar Life:) själv, eftersom man ser det som riskabelt att figurera i sammanhang som kan uppfattas som politiskt känsliga.

Herasimovitj konkretiserade sin rekommendation så här:

Om en hemsida informerar om Belarusiska Folkfrontens verksamhet så skulle jag inte annonsera där.

Folkfronten (BNF) är ett registrerat politiskt parti, och ett av de främsta oppositionspartierna. Det är också en av de oppositionella röster som Lukasjenkas regim försöker tysta med alla till buds stående medel. Och Telia ställer alltså villigt upp genom att undvika att göra reklam på nyhetssajter som inte bara rapporterar enligt regimens önskemål.

Det vore intressant att höra om denna inställning är sanktionerad av Teliasoneras koncernledning.