Teliasoneras affärer med Lukasjenka

Hans Rosén skriver idag på DN.se om det delvis statsägda Teliasoneras etiskt tveksamma verksamhet i Belarus (Vitryssland). På de känsliga frågorna om i vilken utsträckning Teliasonera (och alltså indirekt den svenska regeringen) hjälper den belarusiska regimen i dess klappjakt på oliktänkande får vi som väntat bara vaga och undvikande svar. Imorgon utlovas en uppföljning med kommentarer direkt från regeringen. Den ska jag läsa med stort intresse!

Läs också den intilliggande artikeln om hur ny teknologi används i förtryckets tjänst!

Jag har tidigare skrivit om Telias affärer i Belarus här på bloggen:

Telia hjälper Lukasjenka att tysta oppositionen

Telia i Belarus

Telias samarbete med diktaturer

Telia demonstrerar sin okunnighet

DN