Blockering och polisräd mot tut.by

Belarus ledande oberoende nyhetsportal tut.by har i dag blockerats av landets informationsministerium. Samtidigt har husrannsakningar om påstådda skattebrott inletts.

Under dagen har möjligheten att öppna nyhetssajten försvunnit från utlandet och inhemska operatörer. Informationsministeriet säger sig ha fattat beslutet om att begränsa, eller snarare blockera, tillgången till sajten efter en underrättelse från landets riksåklagarmyndighet.

Beslutet motiveras utifrån paragraf 38 i landets massmedielag, som säger att man inte får vidarebefordra information från icke-registrerade organisationer. Tut.by har enligt ministeriet vid upprepade tillfällen gett spridning åt information från den regimkritiska solidaritetsfonden BYSOL.

På morgonen inledde finanspolisen – eller mer formellt Statliga kontrollkommitténs avdelning för finansiella utredningar – också husrannsakningar mot tut.by’s kontor i Minsk samt mot serverhotellet hoster.by. Chefredaktören Maryna Zolatava och direktören Ljudmila Tjekina gick först inte att nå på telefon och sedan meddelade finanspolisen att de misstänks för grovt skattebrott. Enligt husrannsakningsordern handlar det om uteblivna momsinbetalningar. Polisen ska ha slagit in en dörr i anslutning till Zolatavas bostad.

Även de journalister som befann sig på redaktionen, varav en del arbetar för andra oberoende medier, samt flera av tut.by’s medarbetare runtom i landet tros ha blivit gripna.

EU:s representationskontor i Minsk kommenterar situationen på sin Facebooksida.

”Den belarusiska portalen TUT.by är sedan 20 år den belarusiska journalistikens flaggskepp, den läses och värderas av de flesta internetanvändare i landet och av många utanför dess gränser, däribland diplomater som arbetar med Belarus. Massmediefriheten måste säkras”, skriver kontoret.

Tut.by har varit i blåsväder förr. Dess journalist Katsiaryna Barysevitj har i dagarna avtjänat sex månaders fängelse för att ha brutit mot patientsekretess i samband med dödsmisshandeln av oppositionsaktivisten Raman Bandarenka. 2018-19 mynnade ett bredare polistillslag mot sajten ut i dryga bötesstraff för dess journalister.