Fria medier anklagas för dataintrång

En omfattande brottsutredning har inletts mot två av Belarus ledande oberoende nyhetskällor, tut.by och BelaPAN. Dess journalister anklagas för att olovligen ha nyttjat den statliga nyhetsbyrån BelTA:s rapportering.

Det var på tisdagen 6 augusti som Utredningsmyndigheten genomförde husrannsakningar hos mediaföretagen, beslagtog deras utrustning och grep deras medarbetare – vissa i sina hem.

I slutet av veckan rapporterades fem journalister sitta anhållna. Bland dem fanns tut.by:s chefredaktör Maryna Zolatava och Hanna Jermantjonak sam BelaPAN:s reporter Tatsiana Karavjankova och chefredaktör Iryna Leusjyna. Även Aljaksej Zjukau som är tidigare medarbetare vid tidningen Belarusy i rynok (en regimkritisk affärstidning)  och Pauljuk Bykouski som är mediaexpert och arbetar för tyska Deutsche Welle satt gripna. Den senare släpptes dock på fredagen.

Tut.by:s Hanna Kaltyhina och Halina Ulasik rapporterades ha släppts, liksom dessförinnan även tut.by-medarbetarna Uljana Babajed, Dzmitryj Bobryk, Ljudmila Tjekina och den tidigare samhällsredaktören Jauhenij Beraziuk, samt BelaPAN:s nyhetschef Andrej Serada som hade belagts med yppandeförbud. Tut.by:s grundare Jury Zisser hade också förhörts på onsdagskvällen – formellt som vittne – och även han belagts med yppandeförbud.

Brottsutredningen uppgavs av Utredningsmyndigheten vara föranledd av en anmälan från den statliga nyhetsbyrån BelTA. Anmälan gick ut på att tut.by och BelaPAN olovligen hade berett sig tillträde till material avsett för prenumeranter. Enligt uppgift riskerar de anklagade upp till två års fängelse.

Utredningsmyndigheten uppger också att Zolatava erkänt sig vara medveten om att tut.by:s medarbetare använt främmande inloggningsuppgifter för att komma åt BelTA:s nyhetsmaterial.

Tut.by är Belarus mest populära oberoende nyhetsportal på internet. BelaPAN är landets enda privatägda nyhetsbyrå. Båda utmärker sig genom saklig rapportering även om politiskt känsliga ämnen.

Även fyra medarbetare hos realt.by – en nyhetsportal om fastighetsmarknaden – har efter förhör släppts och belagts med yppandeförbud. Redaktionens datorer ska ha beslagtagits. Dessutom rapporteras medarbetare i organisationen ”Kultur och konst” och IT-företaget ITV vara föremål för utredarnas åtgärder, oklart hur. Det senare företaget arbetar med tekniska lösningar för internet-TV och integration av mediaplattformar.

Deutsche Welle hade krävt att Bykouski skulle friges. Det tyska utrikesministeriet hade också uppmanat Minsk att avhålla sig från ”oproportionerliga” åtgärder mot journalister. Kritik har även kommit från amerikanska utrikesdepartementet, Europarådet, OSSE:s representant för mediefrihet samt Reportrar utan gränser och FN:s människorättskommittés specialrapportör Miklós Haraszti. Haraszti menar att gripandena syftar till att kväsa mediefriheten på internet, något han sätter i samband med den nya massmedielag som antogs i Belarus innan sommaren.

Under senare år har den belarusiska regimens förföljelse av journalister i huvudsak bestått av frekventa bötesstraff mot Polenbaserade tv-kanalen Belsats frilansmedarbetare i landet.

Källor: Vjasna 1, 2, FN, Belorusskij Partizan