Villkorligt straff för proryska skribenter

Fem års villkorligt fängelse blev straffet för de tre personer som, under pseodonym, skrivit chauvinistiska texter på ryska webbsajter.

Juryj Paulavets, lärare vid det statliga universitetet för informatik och radioelektronik i Minsk, Dzmitryj Alimkin, skolvaktmästare i Brest, samt Siarhej Sjyptsenka, redakör för en ekonomisk tidskrift, greps alla i december 2016.

De anklagades för att under olika pseudonymer ha skrivit artiklar för nyhetsbyrån Regnum, och även för sajterna lenta.ru och eadaily.com. Artiklarna hävdade att Belarus hade förfallit sedan landet lämnade Sovjetunionen och ansågs ha syftat till att undergräva dess självständighet. Enligt ett expertutlåtande innehöll de också kränkande formuleringar om det belarusiska folket, dess språk, historia och kultur.

Skribenternas åtalades för väckande av hat mellan folkgrupper enligt paragraf 130 och riskerade upp till tolv års fängelse. I fredags föll domen som alltså blev villkorlig: fem års fängelse med en prövotid på tre år.

De anklagade, som suttit häktade sedan gripandet, försattes omedelbart på fri fot men ska under de närmaste åren stå under övervakning och får inte resa utomlands.

En parallell anklagelse om illegal näringsverksamhet avskrevs av rätten.

De tre dömda är alla belarusiska medborgare.

Sajten Regnum är en icke-statlig rysk nyhetsbyrå och har ett omfattande korrespondentnät som rapporterar från Rysslands olika regioner och även från grannländerna. 2005 hävdade den estniska säkerhetspolisen, i sin årsbok, att Regnum i själva verket styrs från Kreml och är ett verktyg för Rysslands intressen i det nära utlandet.

Andrej Paratnikau som driver sajten Belarus Security Blog uppfattar i en intervjukommentar domen mot de tre, och de onödiga och långvariga häktningarna, som en politisk markering gentemot Ryssland.

Källor: BELTA, thinktanks.by