Oklart för Vedomosti

Den ledande ryska affärstidningen Vedomosti försöker behålla sin självständighet. I vägen står ett tidigare okänt jättelån från en statsnära bank.

Tidningens nuvarande huvudägare Demjan Kudrjavtsev meddelade i mars att han tänkte sälja den. I samband med detta byttes chefredaktören ut. Mellan den nye chefredaktören och redaktionen uppstod snabbt en konflikt om vad som upplevdes som censur. Vedomosti är sedan tidigare känd för kvalitét och integritet.

Efter att konflikten blivit offentlig drog sig en av de två köparna ur affären.

Nu har tidningens redaktion tillsammans med andra oberoende media grävt fram existensen av ett tidigare okänt jättelån på 22,4 miljoner euro, nästan en kvarts miljard kronor, som Kudrjavtsev tog 2015 för att då kunna köpa Vedomosti.

Lånet ägdes från början av det statliga och ledande gasbolaget Gazprom. 2017 övergick det till det likaledes statliga och ledande oljebolaget Rosneft.

Enligt anonyma källor med insyn ska Rosneft genom lånet ha försökt tvinga fram den nu avbrutna försäljningen. En nyckelperson i detta ska vara bolagets talesperson Michail Leontiev, tidigare propagandist i Kremltrogen tv.

Kudrjavtsev, en rysk-israelisk affärsman med långvariga kopplingar till oberoende och Kremlkritiska media, berövades 2017 också sitt ryska medborgarskap. Han menade själv att detta var ett straff för obekväm journalistik.

Sedan 2015 äger han inte bara Vedomosti utan även bland annat engelskspråkiga Moscow Times. Hans övertagande av tidningarna följde på en ny lag som förbjöd utländska ägare att ha mer än 20 procent av ryska massmedier. Vedomosti hade dessförinnan ägts av amerikanska Wall Street Journal och brittiska Financial Times, samt även av finska Sanoma – som dessutom ägde Moscow Times.

Källa: Moscow Times